ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1392
ДЕРЖАВНИЙ
СТАНДАРТ
базової і повної загальної середньої освіти
Цей
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
(далі — Державний стандарт) спрямований на виконання завдань загальноосвітніх навчальних закладів II і III ступеня (далі — загальноосвітні заклади) і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи.
(далі — Державний стандарт) спрямований на виконання завдань загальноосвітніх навчальних закладів II і III ступеня (далі — загальноосвітні заклади) і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи.
У
цьому Державному стандарті поняття вживаються у такому значенні:
1)
громадянська компетентність — здатність учня активно, відповідально та
ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного
суспільства;
2)
діяльнісний підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток
умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних
навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну
самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти;
3) загальнокультурна
компетентність — здатність учня аналізувати
та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в
культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи
самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;
4)
здоров’язбережувальна компетентність — здатність учня застосовувати в умовах
конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо
ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей;
5) інформаційно-комунікаційна компетентність — здатність учня використовувати
інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання
особистісних і суспільно значущих завдань;
6)
ключова компетентність — спеціально структурований комплекс характеристик
(якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах
життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
7)
ключова компетенція — певний рівень знань, умінь, навичок, ставлень, які можна
застосувати у сфері діяльності людини;
8)
компетентнісний підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на
досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова,
загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності;
9)
компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що
складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно
реалізовуватися на практиці;
10)
компетенція — суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у
певній сфері діяльності людини;
11)
комунікативна компетентність — здатність особистості застосовувати у
конкретному виді спілкування знання мови, способи взаємодії з людьми, що
оточують її та перебувають на відстані, навички роботи у групі, володіння різними
соціальними ролями;
12) міжпредметна
естетична компетентність —
здатність виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності
людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування
різних видів мистецтва;
13)
міжпредметна компетентність — здатність учня застосовувати щодо міжпредметного
кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які
належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей;
14)
навчальна програма — нормативний документ, що конкретизує для кожного класу
визначені цим Державним стандартом результати навчання відповідно до освітньої
галузі або її складової, деталізує навчальний зміст, у результаті засвоєння
якого такі результати досягаються, а також містить рекомендації щодо виявлення та
оцінювання результатів навчання;
15)
особистісно зорієнтований підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на
взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі
рівності у спілкуванні та партнерства у навчанні;
16)
предметна (галузева) компетентність — набутий учнями у процесі навчання досвід
специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням
і застосуванням нових знань;
17)
предметна компетенція — сукупність знань, умінь та характерних рис у межах
змісту конкретного предмета, необхідних для виконання учнями певних дій з метою
розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій;
18) предметна мистецька
компетентність — здатність до
розуміння і творчого самовираження у сфері музичного, образотворчого та інших
видів мистецтва, що формується під час сприймання творів таких видів мистецтва і
їх практичного опанування;
19) проектно-технологічна компетентність — здатність учнів застосовувати знання,
уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності;
20)
соціальна компетентність — здатність особистості продуктивно співпрацювати з
партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.
Формування
інформаційно-комунікаційної компетентності учнів, зміст якої є інтегративним, відбувається
у результаті застосування під час вивчення всіх предметів навчального плану діяльнісного
підходу. Навчальними програмами обов’язково передбачається внесок кожного
навчального предмета у формування зазначеної компетентності.
Цей
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного
і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в
результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти.
При цьому особистісно зорієнтований підхід до навчання забезпечує розвиток академічних,
соціокультурних, соціально-психологічних та інших здібностей учнів.
Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних
компетентностей.
До
ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною,
рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі
природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська,
загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності, а до
предметних (галузевих) — комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна
естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та інформаційно-комунікаційна,
суспільствознавча, історична і здоров’язбережувальна компетентності.
Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих
знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та
природного середовища.
У
цьому Державному стандарті враховано можливості навчального середовища,
сприятливого для задоволення фізичних, соціокультурних і пізнавальних потреб
учнів.
Цей
Державний стандарт складається із:
загальної
характеристики складових змісту освіти;
Базового
навчального плану загальноосвітніх
навчальних закладів II—III ступеня згідно з додатком 1 (далі — Базовий
навчальний план);
державних
вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів згідно з додатком 2.
Цей
Державний стандарт розроблений на основі Державного стандарту початкової
загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20
квітня 2011 р. № 462 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 33, ст. 1378), із
спрямуванням освітніх галузей на розвиток сформованих і формування нових
предметних (галузевих) компетентностей.
Предметні
(галузеві) компетентності стосуються змісту конкретної освітньої галузі чи
предмета, і для їх опису використовуються такі ключові поняття: “знає і розуміє”,
“уміє і застосовує”, “виявляє ставлення і оцінює” тощо.